Jak pylek na wietrze

W pierwszych dniach maja 1934 r. wylądował na wyspie Helgoland Helmut Rempe, młody biolog, przygotowujący właśnie swoją pracę doktorską. Zamierzał on na tym kawałku ziemi pośrodku Morza Północnego poszukiwać pyłku kwiatowego sosny, świerka, dębu i brzozy. Ten zamiar wydaje się na pierwszy rzut oka równie niedorzeczny jak poszukiwanie australijskich kangurów w Afryce, bowiem na wyspie Helgoland, przynajmniej w 1934 r., nie było żadnych sosen ani świerków, dębów czy brzóz. Jedynymi drzewami kwitnącymi w maju tego roku na wyspie Helgoland – bardzo skąpo zresztą – były jeden wiąz oraz kilka wierzb. Najbliższy ląd jest oddalony o 51 km; najbliższa wyspa (Scharhorn) leży w odległości 44 km. Jednak Helmut Rempe wiedział, czego chce. Aby osiągnąć swój cel, umieścił na północno-zachodnim cyplu wyspy (na wys. 53 m n.p.m.), tuż nad stromym nadmorskim urwiskiem, dwumetrową tyczkę, na której – bez żadnej osłony przed deszczem – umocowywał nasmarowane wazeliną rolki średnicy 14 mm i długości 45 mm, i czekał. Co dwanaście godzin wymieniał rolki, w sumie siedem razy. Wynik był zaskakujący: po trzyipółdniowych próbach młody doktorant naliczył średnio na każdym centymetrze kwadratowym powierzchni 955 ziaren pyłku dębu, to znaczy prawie 10 ziaren na każdy milimetr kwadratowy! Taka ilość całkowicie by wystarczyła do zapylenia jednego kwitnącego na wyspie Helgoland dębu z kwiatami żeńskimi.

Comments are closed.

Strony
Tego samego autora
  • Różne systemy edukacyjne na świecieRóżne systemy edukacyjne na świecie
    Kiedy przyjrzymy się szkolnictwu na świecie, to bez problemów zauważymy, że metody edukacyjne stosowane w różnych krajach są od siebie odmienne. Wynika to oczywiście z wielu przyczyn. Do najważniejszych zaliczyć …
  • Edukacja nie zawsze idzie w dobrą stronęEdukacja nie zawsze idzie w dobrą stronę
    Edukacja kojarzy się każdemu z czymś dobrym i pożądanym. Wielokrotnie mówimy o niej jak o czymś najlepszym i najważniejszym. Jednakże nie zawsze tak jest. Oczywiście duża w tym jest wina …
  • Patrz inaczej na naukęPatrz inaczej na naukę
    Dzisiaj świat nauki przechodzi przez procesy gwałtownej ewolucji. W zasadzie jedynym rozwiązaniem, aby dostosować się do edukacji jako takiej jest przyjęcie jej za bardzo pozytywną rzecz, która może spotkać człowieka. …